In Rotterdam-Noord wordt gebouwd aan de aanleg van een nieuw stuk A16 met 100% CO₂-neutrale tunnel. Deze nieuwe snelweg is 11 kilometer lang en ligt tussen de A16/A20 bij het Terbregseplein en de A13 bij Rotterdam The Hague Airport. Bij dit project ligt de nadruk op duurzaamheid en innovatie. Zo wordt de tunnel uitgevoerd met slimme en energieneutrale oplossingen als zonnepanelen, ledverlichting en restwarmte die in de grond wordt opgeslagen. Het project zal eind 2025 klaar zijn.
Het ontwerp, de bouw en voorfinanciering van dit project is in handen van ‘De Groene Boog’. Dit is een samenwerking van Dura Vermeer, Van Oord Marine ingenuity, John Laing, Rebel, TBI en BESIX.
BESIX is een multidisciplinaire onderneming met een toonaangevende positie op het gebied van bouw, vastgoedontwikkeling en overheidswerken. Onderdeel hiervan is BESIX Contracting, die zich specifiek bezighoudt met het realiseren van infrastructuur en dan met name de complexe projecten. De aanleg van de nieuwe A16 met tunnel sluit in alle opzichten perfect aan bij de expertise van BESIX Contracting.
Daarnaast biedt dit project de mogelijkheid voor BESIX om mee te werken aan het verminderen van de CO2 uitstoot op de bouwplaats. Na een korte succesvolle testperiode werd er geïnvesteerd in de aankoop van een elektrische Sennebogen 653E rupshijskraan. Deze volledig emissieloze hijskraan is de eerste elektrische hijskraan die door Van den Heuvel werd omgebouwd van standaard aangedreven naar een emissievrije uitvoering. Met de elektrische Sennebogen 653 heeft BESIX een perfecte start gemaakt met het geleidelijke elektrificeren van hun machinepark.
Bij de bouwlocatie in Rotterdam wordt de elektrische Sennebogen hijskraan ingezet bij het plaatsen van panelen voor de bekisting voor de betonnen kuip. De bekistingspanelen hebben verschillende afmetingen, momenteel wordt gewerkt met panelen die 6×4 m. groot zijn.
De machinist is Rick Roza, hij werkt sinds een aantal maanden met de elektrische kraan. Rick vertelt hoe hij het werken met de kraan ervaart:
- Wat is je algehele indruk van de elektrische kraan?
“Goed, ik was altijd al gek van machines en de herrie die erbij hoort. In het begin was ik dus erg sceptisch en had mijn bedenkingen. Zo vroeg ik me af hoe het in de praktijk zou gaan, hoelang ik met de kraan zou kunnen werken en of technisch alles goed werkte. De elektrificatie bij kranen staat tenslotte nog in de kinderschoenen. Voordat ik kraanmachinist was, heb ik 8 jaar als automonteur gewerkt en meegemaakt dat er elektrische auto’s op de markt kwamen. Deze hadden veel storingen in het begin. Maar daar denk ik nu helemaal anders over.”
- Voldeed de kraan direct aan je verwachtingen?
“Ik had weinig verwachtingen en was dus aangenaam verrast. Ik had een tijdje met de elektrische kraan gewerkt en die werd tijdelijk vervangen door de dieselvariant. (note: De elektrische kraan was even uit de running want deze werd tentoongesteld op de Bauma). Het viel mij op dat de elektrische versie fijner draait dan de dieselversie. Veel stiller, geen trillingen of geluid van de motor, je kunt nu gewoon met iemand praten die naast de kraan staat.”
- Welke positieve kenmerken ervaar je?
“Het werken met de kraan gaat heel soepel en vloeiend.”
- Hoelang kun je met de kraan werken?
“Dat hangt ervan af wat je ermee doet. Als je niet teveel toeren draait, dat hoeft ook niet bij deze machine, kun je er gemakkelijk 1 à 2 dagen mee werken. Ook met deze lage temperaturen, laadt de accu perfect op. Het was in het begin even zoeken met het instellen van de stroom. Hij kan tot 32 ampère laden maar wij hebben dit op de helft gezet, op 16-20 ampère. Anders trekt hij teveel stroom en vliegen de stoppen eruit. De stroomvoorziening is nu eenmaal niet zo betrouwbaar op een bouwplaats. Als je hier geen rekening mee hoeft te houden, zou de accu in de helft van de tijd opgeladen kunnen zijn. Nu na een nacht laden zit de accu altijd meer dan vol.”
- Welke verschillen heb je ervaren t.o.v. de dieselvariant?
“Stiller, soepeler, gelijk alle kracht, je hoeft vrijwel geen toeren te draaien, alles gaat veel vloeiender.”
- Zou je de elektrische kraan aanbevelen aan derden?
“Zeker weten, wat ook zo is dat we veel met buitenlandse collega’s werken. Dat is al moeilijk communiceren, zeker als de kraan veel herrie maakt. Maar nu gaat dat ook veel beter.”
- Wat is je algehele indruk van Van den Heuvel?
“Heel goed. We hebben, zeker in het begin nauw met elkaar gecommuniceerd en elkaar op de hoogte gehouden hoe het ging met de kraan. In het begin waren er een paar kleine puntjes zoals bijvoorbeeld als de motor uit was, dat de kachel ook niet meer werkte. Dat kwam door een bug in de software, daar kom je in de praktijk pas achter. Dit is bijgesteld en was snel opgelost. Alles werd meteen geregeld als er iets was en ik werd ook op de hoogte gehouden. Het is echt super gegaan, het contact met jullie bedrijf. Ik kon altijd bellen en het werd meteen opgepakt. “
Wilt u meer informatie over Sennebogen hijskranen? Kijk dan hier of download de documentatie van de Sennebogen 653 elektrische uitvoering.