Emissievrije bouw productiehal accu’s

In Haarlem werkt MHM Montage aan de bouw van de Haarlem energy hub. Dit nieuwe pand van Intercel, een toonaangevende speler in accutechnologie, wordt het grootste productiecomplex voor opslag van maatwerk accu’s in Nederland. De nieuwbouw heeft een vloeroppervlak van meer dan 8.500 m2 en voldoet aan de nieuwste veiligheidsnormen (PGS 37-2), die vanaf begin 2024 gelden voor opslag van energiedragers. 

MHM Montage richt zich op het monteren van staalconstructies in de utiliteitsbouw. Het bedrijf bestaat bijna 30 jaar en heeft een uitgebreid machinepark bestaande uit kranen, hoogwerkers, truck en trailer. Bij de bouw van de energy hub plaatst MHM de stalen constructie en de betonnen vloerelementen. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd met een elektrische Sennebogen rupshijskraan 653.

We spreken met Arjen van Maanen, machinist van de elektrische rupshijskraan en mede-eigenaar van MHM Montage.

Heb je eerder met een elektrische kraan gewerkt en hoe bevalt het?
“Nee, dit is de eerste elektrische kraan waar ik mee heb gewerkt. De eerste indruk is heel goed, het is een fijne machine om mee te werken. De besturing werkt soepel en je kunt er lang mee werken. De 653 is sowieso een fijne machine, ook op transport. Er is geen demontage nodig van delen zoals bv. ballast en dit scheelt veel tijd.”

Welke positieve kenmerken ervaar je?
“Het werken met de kraan gaat soepel en vloeiend. Het grote voordeel vind ik dat de kraan stil is en geen uitstoot heeft.”

Hoelang kun je met de kraan werken?
“Zoals nu, bij het plaatsen van de vloerdelen, kun je gemakkelijk een dag doorwerken. Aan het eind van de dag heb je, afhankelijk van de werkzaamheden (veel/weinig rijden) nog 10 tot 50% capaciteit over. ’s Nachts wordt de kraan opgeladen waardoor je de dag daarna weer met je werkzaamheden kan starten. Dat is het meest efficiënt.”

Waarom hebben jullie voor Van den Heuvel gekozen als leverancier van de Sennebogen 653?
“Omdat we bij Van den Heuvel de kraan konden kopen én ombouwen. Alles op 1 adres dus.”

Welke verschillen heb je ervaren t.o.v. de dieselvariant?
“Het geluid van de kraan is stiller dan die van de dieselvariant en je hoeft geen rekening meer te houden met het eigen transport van de brandstof. Verder kan ik niet meer verschillen bedenken.”

Voldoet de kraan aan je verwachtingen?
“ Tot nu toe prima, maar we draaien pas 4 weken.”

Welke werkzaamheden voert de kraan uit?
“Met de kraan worden stalen en betonnen elementen gehesen. De stalen elementen wegen tussen de 8 en 9 ton. De betonnen vloerelementen wegen elk 6,5 ton.“

Zou je de elektrische kraan aanbevelen aan derden?
“Ja, zeker.”

Heb je verder nog iets toe te voegen als het gaat om het werken met deze elektrische kraan?
“Ook al werk ik pas sinds kort met deze rupskraan, ik vind het een fijne ervaring dat je direct mobiel verplaatsbaar bent. Mits de draagkracht van de ondergrond voldoet.”

Arjen van Maanen geeft aan dat MHM zich bewust is van de alsmaar strengere eisen op het gebied van uitstoot. Vanuit strategisch oogpunt is er daarom besloten te investeren in het elektrisch materieel zoals de hoogwerkers en de Sennebogen 653 rupshijskraan. Daarnaast krijgt de Sennebogen 653 binnenkort versterking want een Sennebogen 673 wordt toegevoegd aan het machinepark. Deze rupshijskraan wordt momenteel door Van den Heuvel omgebouwd naar emissieloos.

Bekijk hier de video van de elektrische hijskraan van MHM Montage op locatie.

Blijf op de hoogte: meld je aan voor maandelijkse updates, meer niet!