In Breda wordt er door Combinatie Van der Ven – KWS gebouwd aan een busremise voor de provincie Noord-Brabant. De nieuwe remise dient voor het stallen, laden en onderhouden van elektrische bussen. De provincie geeft hiermee een duurzame impuls aan een veilig, snel en hoogwaardig OV-netwerk en is een stap dichter bij haar doelstelling om het openbaar vervoer in de regio te verduurzamen. De oplevering staat gepland voor begin 2025.
Van der Ven B.V. Aannemingsbedrijf bestaat al ruim 55 jaar en richt zich met haar werkzaamheden op bouw en infra. Als motto heeft het bedrijf ‘’de wereld mooier maken’’ en een van haar doelstellingen is een emissieloze bouwplaats. Het project van de remise past dan ook perfect bij het Brakelse bedrijf.
Doordat de bouwlocatie aan een natuurgebied grenst, is stikstofuitstoot een uitdaging. Er wordt daarom gewerkt met NOX-filters en elektrisch materieel zoals de elektrische Sennebogen hijskraan. We vragen de kraanmachinist van Van der Ven naar zijn ervaring met het werken met de elektrische kraan:
Heb je al eerder met een Sennebogen hijskraan gewerkt?
“Nee, ik had nog nooit met een Sennebogen hijskraan gewerkt. In november 2022 werd me gevraagd of ik interesse had om op de nieuwe Sennebogen kraan te gaan draaien. Dat wilde ik zeker proberen. Ik heb al vanaf 2010 op een andere kraan gewerkt bij Van der Ven. In 2016 heb ik mijn TCVT certificaat (W4-01*) gehaald en in 2023 ook de funderingspapieren (W4-03*).”
Note:
*TCVT W4-01 Machinist Mobiele Kraan
*TCVT W4-03 Machinist Grote Funderingsmachine
Wat is je algehele indruk van de elektrische kraan?
“De algehele indruk van de elektrische kraan is goed, eigenlijk boven verwachting. Ik was zelf altijd anti-elektrisch maar het draait fantastisch. De kraan voldoet zeker aan de verwachtingen: het comfort, bedieningsgemak en zicht vanuit de cabine is prima.”
Welke verschillen zijn er in verhouding met andere elektrische machines?
“Wij hebben bij Van der Ven nog andere elektrische machines van verschillende merken maar tot op heden niet met een app zoals bij deze kraan. Je kunt er alles op zien, bijvoorbeeld een storing bij het opladen tot de tijd die de machine geladen heeft. “
Hoelang kan er met de kraan gewerkt worden?
“Als je op dezelfde plek blijft staan, dan kun je makkelijk een dag vol maken en misschien wel 2. Dit ligt een beetje aan de hijswerkzaamheden. Moet je staalconstructie stellen, dan gaat de capaciteit van de accu minder snel. Ben je beton aan het storten met een kubel, dan gaat het een stuk sneller. En wanneer je veel moet rijden gaat het helemaal snel met de accucapaciteit. Toch is er altijd genoeg capaciteit over om tot het einde van de dag doorwerken.”
Welke verschillen worden ervaren ten opzichte van de dieselvariant?
“Verschillen diesel of elektrisch; ik merk er met bedienen niets van, of de diesel de pomp aandrijft of de elektromotor, ik merk geen verschil.”
Zou je de elektrische kraan aanbevelen aan derden?
“Ik zou zeker de elektrische kraan aanbevelen, maar je moet op het bouwterrein wel goede stroomvoorziening hebben. Wij hebben een keer in de polder gestaan en dan heb je geen bouwaansluiting. Dan moet je met een aggregaat aan de gang.”
Wat is de algehele indruk van Van den Heuvel?
“Van den Heuvel is een goed bedrijf, klantvriendelijk en altijd beschikbaar voor vragen of als er iets aan de hand is, ze bellen ook altijd terug. Dat is soms ook weleens anders.”
Hoe zou je de kraan in 1 zin omschrijven?
“Een heel goed product in alle opzichten: overzichtelijk, goed te bedienen en makkelijk in onderhoud.”
Meer weten over het project van de busremise in Breda?
https://www.vanderven.nl/nieuws/startschot-busremise-breda
Meer weten over de elektrische Sennebogen 653 rupstelescoopkraan?
Kijk dan hier: https://tinyurl.com/atczuput