Cordeel zet stevig in op de energietransitie van zijn materieeldienst. De ambitie? Emissieloze bouwplaatsen, ondanks alle uitdagingen rondom investeringen, infrastructuur en stroomvoorziening.
Een bijzonder project binnen deze transitie is de ombouw van de 120-tons Sennebogen 6113 – binnen het bedrijf ook wel bekend als “The Beast”. De machine werd door Van den Heuvel volledig omgebouwd van diesel naar elektrisch, inclusief een grote elektromotor en een krachtig accupakket. Om ook op locaties zonder stroomvoorziening inzetbaar te zijn, is een slimme range extender toegevoegd: een noodgenerator die zowel de hydrauliek kan aandrijven als de accu’s kan opladen. Met deze oplossing is de kraan volledig toekomstbestendig – inzetbaar op reguliere én netcongestie-gevoelige locaties, zonder in te leveren op prestaties. Een mooi staaltje maatwerk, passend bij Cordeels bredere visie op duurzame bouwlogistiek en energiebeheer.
De Sennebogen 6113 is inmiddels volop in actie op de Maasvlakte. Wij vroegen Jaap Hoekman (Hoofd Materieeldienst) en Marc Bosma (machinist) naar hun eerste indrukken.
Wat houdt dit project in, wat wordt er gebouwd?
“Een schakelstation dat hoogspanning vanuit windmolenparken omzet naar middenspanning. In Nederland is een tekort aan stroomcapaciteit. Dit is een overheidsproject wat bijdraagt aan de energietransitie.”
Wordt er een speciale bouwmethode gebruikt?
“Ja, de constructie is hoog, zwaar en volledig luchtdicht.”
Hoe lang duurt het project?
“Het station moet eind 2026 operationeel zijn.”
Wat maakt dit project bijzonder?
“De omvang en eisen maken het uniek – zelfs op wereldniveau.”
Welke taken voert de kraan uit?
“Het lossen en plaatsen van zware prefab betonelementen, zoals kolommen en dakbalken.”
Hoe zwaar zijn de elementen die getild worden?
“Tussen de 26 en 28 ton, op een reikwijdte van 14 tot 26 meter.”
Zijn er specifieke uitdagingen?
“Zeker. De kraan plaatst zware wandelementen tussen bestaande kolommen, op zo’n 20 meter afstand – terwijl het dak al dicht is. Dat vraagt uiterste precisie.”
Hoe gaat het laden van de machine in de praktijk?
“Dat verloopt goed. Wel zou het handig zijn als de machine via de onderwagen opgeladen kan worden, zodat de bovenwagen gewoon kan blijven draaien.”
Waarom is voor deze kraan gekozen?
“De Sennebogen 6113 is sterk, zwaar gebouwd en zeer wendbaar – echt een beest van een kraan. Ideaal voor dit soort werk.”
Heeft Cordeel andere Sennebogen kranen in de vloot?
“Ja, wij hebben ook nog een 640R HD, een 683E en twee 643E’s.”
Is dit de eerste elektrische kraan in jullie vloot?
“Ja, dit is onze eerste elektrische hijskraan. Er is gekozen voor een elektrische variant vanwege onze duurzaamheidsambitie én de vraag vanuit opdrachtgevers.”
We spreken ook met Marc Bosma, de machinist. Marc werkt al ruim 25 jaar op een Sennebogen kraan. Eerst 20 jaar op een 640R HD en daarna op de 6113 die in 2021 werd aangeschaft.
Wat zijn jouw ervaringen met deze elektrische kraan?
“Heel positief: hij is sterk, wendbaar en robuust. Hij draait fijn, heel rustig.”
Wat is het verschil met een dieselvariant?
“De elektrische kraan is stiller en sneller in reactie.”
Hoelang kan er met een volle accu gewerkt worden?
“Tussen de 8 en 10 uur. Dit hangt uiteraard samen met welke werkzaamheden ermee worden uitgevoerd. Als er veel mee gereden wordt, verbruikt dit meer vermogen en is de accu eerder leeg.”
Zou je de kraan aanbevelen aan anderen?
“Zeker weten. Het is een supermachine!”
Benieuwd en meer weten over deze ombouw? Wij hebben hier eerder een post over geplaatst, kijk hier.
Interesse in het ombouwen van uw machine? Bekijk hier welke projecten we allemaal al gedaan hebben.